Almassora inaugura aquest divendres, 19 de gener, en l’Espai Mercat, a les 19.00 hores, l’exposició performativa Joguets furtats, que parteix de l’obra de Yolanda Doménech formada per gestos expressius modelats en argila roja i els models fotogràfics dels quals parteixen (autoretrats de la mateixa artista). Tota l’obra està intervinguda subtilment per la dramatúrgia de Sònia Alejo, qui va rebre el Premi Clara Campoamor d’Almassora, per a ampliar amb una capa més el seu discurs intern.
El regidor de Cultura, Vicente Blay Casino, ha animat al públic a visitar aquesta mostra que sorgeix d’una necessitat de col·laboració i de l’amistat entre dues dones que tracten de sanar-se a través d’aquest vincle personal i artístic.
Doménech és artista del fang i creadora d’espais dissenyats per a la trobada social. En els últims anys, s’ha dedicat de manera més intensa al modelatge del fang, tant per a ús privat com per a monitorar tallers dirigits a persones amb discapacitat.
Alejo és actriu, dramaturga i directora d’escena. Dirigeix el seu propi projecte artístic amb La Medusa acompanyada de Visitants, companyia amb la qual ha desenvolupat la major part de la seua trajectòria fins a l’actualitat.
Joguets furtats sorgeix de l’acostament i amistat entre Yolanda Doménech i Sònia Alejo, de l’impuls creatiu d’ambdues, de la necessitat de mostrar i de mostrar-se, d’acompanyar l’obra plàstica d’una amb el relat i la mirada de l’altra. En definitiva, de la necessitat de proximitat i de travessar-se mútuament amb el riure, el plor i l’emoció.
L’obra de Yolanda, formada per fotografies i peces de fang, sorgeix i es desenvolupa paral·lelament al diagnòstic i tractament del seu càncer de mama. És així, com, de manera inconscient, el procés es veu travessat per eixe estat físic i emocional, la qual cosa suposa el gran catalitzador d’una experiència límit.
L’obra final queda emmagatzemada després de mostrar-se en l’Escola d’Art i Superior de Disseny com a Treball de Fi de Grau de l’artista. Anys més tard, Sònia ordena, tix i proposa aquesta proposta intervenint lleument en l’obra per a ser exposada i mirada per altres persones.
Quatre espais
L’exposició final està formada per quatre espais diferents. El primer està format per les 15 planxes de fang que mostren expressions en relleu. Cada expressió és un gest definit amb el qual la mateixa artista s’ha fotografiat prèviament per a obtindre els models de les peces de fang.
El segon espai és un bosc d’autoretrats de Doménech amb els diferents gestos (ràbia, amor, esperança, crit, etc.) que li van servir de model per a realitzar les peces de fang.
El tercer espai està format per dues projeccions de sessions fotogràfiques realitzades per l’artista durant el seu procés de tractament oncològic i hores abans de la seua reconstrucció de mama.
El quart és l’espai dedicat a la performance en directe i que roman exposada durant tot el període d’exhibició.
Tota l’obra de Doménech està intervinguda dramatúrgicament per Sònia Alejo, qui s’ha encarregat d’ordenar els materials i elaborar un relat intern per a visitar l’exposició a través dels textos i l’ordre d’en què es veuran.
L’exposició estarà oberta fins al pròxim 18 de febrer en l’Espai Mercat d’Almassora.